Τρίτη 18 Νοεμβρίου 2014

Παγκόσμια ημέρα κατά της κακοποίησης του παιδιού...

Share it Please



Η 19η Νοεμβρίου έχει κηρυχθεί Παγκόσμια ημέρα κατά της κακοποίησης του παιδιού. Είναι μια απόφαση που πάρθηκε ομόφωνα από περισσότερους από 128 οργανισμούς σε περισσότερες από 50 χώρες – ανάμεσά τους και «Το Χαμόγελο του Παιδιού». Στόχος τους είναι να δημιουργήσουν μια διεθνή «συμμαχία» που σκοπό έχει την ενημέρωση, πρόληψη καθώς και τη βοήθεια των ήδη κακοποιημένων παιδιών.
Η παιδική κακοποίηση αποτελεί συχνό και σοβαρό κοινωνικό φαινόμενο του αιώνα μας και έναν από τους βασικότερους παράγοντες παιδικής θνησιμότητας. Τα παιδιά συνήθως κακοποιούνται μέσα στην ίδια τους την οικογένεια ή από άτομα που γνωρίζουν στο ευρύτερο περιβάλλον τους και σπανιότερα από αγνώστους. Στην Ελλάδα, ψηφίστηκε πρόσφατα ο Νόμος 3500/2006 «Για την Αντιμετώπιση της ενδοοικογενειακής βίας».

Το φαινόμενο της παιδικής κακοποίησης δεν αποτελεί ένα απλό ζήτημα, αφού οι συνέπειες του έχουν διάρκεια και επηρεάζουν και τη μετέπειτα ζωή του παιδιού. Τα παιδιά που έχουν κακοποιηθεί, μετατρέπονται σε άτομα με πολλά προβλήματα προσαρμοστικότητας, παρουσιάζουν τάση για κατάθλιψη, δυσκολία να εμπιστευτούν ανθρώπους καθώς και να δημιουργήσουν αληθινές σχέσεις εμπιστοσύνης.

Οι κυριότερες μορφές κακοποίησης είναι οι ακόλουθες:
1. Σωματική κακοποίηση
2. Ψυχολογική κακοποίηση
3. Σεξουαλική κακοποίηση
4. Παραμέληση

Τρομακτικά είναι τα αποτελέσματα ερευνών για τα ποσοστά κακοποιημένων παιδιών στην Ελλάδα.
Συγκεκριμένα το «Χαμόγελο του παιδιού», αναφέρει ότι το 2011 στην Εθνική Τηλεφωνική Γραμμή Για τα Παιδιά SOS 1056 κατέγραψαν: 431 καταγγελίες για κακοποίηση ανηλίκων, 109 αιτήματα φιλοξενίας παιδιών σε κίνδυνο και 15.407 κλήσεις για παιδιά σε κίνδυνο! Επιπλέον, σε έρευνα που έγινε από το «Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού» σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Κρήτη, διαπίστωσαν ότι ένα στα δύο παιδιά έχουν πέσει θύματα σωματικής βίας και ένα στα δέκα σεξουαλικής κακοποίησης στο ενδοοικογενειακό ή κοινωνικό τους περιβάλλον, κατά τη διάρκεια μόνο της τελευταίας χρονιάς!

Tι χαρακτηριστικά όμως έχει ένα παιδί που έχει πέσει θύμα κακοποίησης;
• Σοβαρές διαταραχές συμπεριφοράς
• Μειωμένη αυτοεκτίμηση
• Απόσυρση
• Εναντιωματική συμπεριφορά
• Μεγάλη διεγερσιμότητα
• Ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή
• Ψευδοενήλικη συμπεριφορά
• Μαθησιακές δυσκολίες
• Μειωμένη ικανότητα για ευχαρίστηση

Τι μπορούμε να κάνουμε για να βοηθήσουμε ένα κακοποιημένο παιδί;

• Θα πρέπει να ενημερώνονται οι αρμόδιες αρχές (εισαγγελέας, αστυνομία) και να εισάγεται το παιδί στο νοσοκομείο
• Καταγγελία σε άλλους οργανισμούς, όπως:
- Χαμόγελο του Παιδιού (1056),
- Ιατροδικαστική Υπηρεσία Αθηνών (210 3613340), Ιατροδικαστική Υπηρεσία Πειραιά (210 4177876),
- Υπηρεσία Επιμελητών Ανηλίκων Υπουργείου Δικαιοσύνης (210 8701319),
- Συνήγορος του Πολίτη (210 7289600),
- Συνήγορος του Πολίτη-Κύκλος για τα δικαιώματα του Παιδιού (8001132000),
- ΕΠΙΨΥ (801-801-1177),
- Τμήμα Ηλεκτρονικού Εγκλήματος (1890 ή ccu@ath.forthnet.gr).

Tέλος, τα παιδιά που έχουν υποστεί κακοποίηση ή έχει επιχειρηθεί εναντίον τους, μπορούν άφοβα να ζητήσουν βοήθεια σε κάποιες από τις ακόλουθες υπηρεσίες:

1. Το Χαμόγελο του Παιδιού» μέσω:

- της Εθνικής Γραμμής SOS 1056
http://www.hamogelo.gr/7-1/754/Ethnikh-thlefonikh-grammh-gia-ta-poidia-SOS-1056

- του Εθνικού Κέντρου για τα Εξαφανισμένα και θύματα Εκμετάλλευσης Παιδιά
http://www.hamogelo.gr/7-1/769/Ethniko-kentro-gia-ta-exafanismena-koi-ypo-ekmetalleysh-poidia

- των 11 σπιτιών για τη φιλοξενία παιδιών θυμάτων
http://www.hamogelo.gr/7-1/771/Ta-spitia-mas

- των Κέντρων Κοινωνικής & Ψυχολογικής Στήριξης
http://www.hamogelo.gr/7-1/767/Koinonikh-koi-psyxologikh-sthrixh-poidion

- του Τμήματος Ενημέρωσης Μαθητών, Εκπαιδευτικών και Γονέων
http://www.hamogelo.gr/7-1/770/Enhmerosh-poidion--goneon-koi-ekpoideytikon

2. Εταιρεία Ψυχοκοινωνικής Υγείας του Παιδιού & του Εφήβου http://www.epsype.gr
SOS: 801 801 11 77 Γραμμή Υποστήριξης Παιδιών & Εφήβων

3. Γραμμή κατά της Οικογενειακής Βίας "ΔΙΠΛΑ ΣΟΥ"
SOS: 800 11 88 881 Πανελλαδική Γραμμή Άμεσης Βοήθειας
από σταθερό χωρίς χρέωση
SOS: 210 77 86 800 Από κινητό με χρέωση
Πηγή:
http://www.queen.gr/ESY-TO-PAIDI/item/63526-19-11-pagkosmia-imera-kata-tis-paidikis-kakopoiisis-ola-osa-prepei-na-gnorizete#ixzz3JM6Rp5T3


Ενόψει της συγκεκριμένης ημέρας διάφορες οργανώσεις ανά τον κόσμο προσπάθησαν να βρουν τον πιο πρωτότυπο τρόπο ώστε να επικοινωνήσουν το μήνυμά τους και να απεγκλωβίσουν αρκετά παιδιά από τον εφιάλτη τους. Να δούμε μερικές:
 
·         Η ισπανική οργάνωση για την προστασία των παιδιών, ANAR, κοινοποίησε ένα βίντεο - διαφήμιση που στοχεύει στην ευαισθητοποίηση εναντίον της κακοποίησης ανηλίκων.
Με έναν πρωτότυπο τρόπο, καλεί τα κακοποιημένα παιδιά να επικοινωνήσουν με τους ανθρώπους της και να καταγγείλουν περιστατικά βίας.
Βλέποντας τη διαφήμιση, ένας ενήλικας αντικρίζει ένα λυπημένο παιδί και το μήνυμα "μερικές φορές, η κακοποίηση παιδιών είμαι εμφανής μόνο στο παιδί που υποφέρει".

Σε διαφορετική γωνία λήψης, από χαμηλότερο ύψος, εκείνο δηλαδή ενός 10χρονου παιδιού, εμφανίζεται η φιγούρα ενός παιδιού με έναν μώλωπα στο πρόσωπο και αίμα να τρέχει από τα χείλη του και το μήνυμα "αν κάποιος σε πονέσει, τηλεφώνησέ μας και θα σε βοηθήσουμε".

Όπως εξηγεί και το παραπάνω βίντεο, ένα στρώμα πάνω από το υλικό της διαφήμισης επιτρέπει σε όσους έχουν ύψος 1,75 (όσο ο μέσος ενήλικας) να βλέπουν μία διαφορετική εικόνα από όσους έχουν ύψος 1,35 (όσο το μέσο παιδί), καθώς το σημείο στο οποίο εμφανίζονται οι μώλωπες είναι εκτός της οπτικής εμβέλειας των μεγάλων.
Πηγή:http://news247.gr/eidiseis/kosmos/diafhmish_kata_ths_kakopoihshs_anhlikwn_allo_mhnyma_vlepoyn_ta_paidia_allo_oi_megaloi.2241632.html


·         Η παρακάτω εκστρατεία έγινε για να θυμίσει στα παιδιά την συμβουλή που επιμένουν να δίνουν οι γονείς τους, να μην δίνουν προσωπικές πληροφορίες στο Διαδίκτυο και να μην δέχονται τα ραντεβού με άτομα που δε γνωρίζουν. Ο καθένας μπορεί να κρυφτεί πίσω από ένα ψευδώνυμο.





·         Μια ακόμα εκστρατεία με παραπλήσιο νόημα είναι η ακόλουθη. 

 
  Δεν μπορείς να ξέρεις σε τι κινδύνους θα εκτεθεί το παιδί σου μέσα από το Smartphone του.

Το Διεθνές δίκτυο αυτοβοήθειας για ενήλικες που υπήρξαν θύματα παιδικής κακοποίησης (Adult Survivors of Child Abuse-ASCA) προτείνει 21 βασικά βήματα που οδηγούν στην βελτίωση της ψυχικής υγείας και λειτουργίας τέτοιων ατόμων. Ακολουθούν τα 21 βήματα, χωρισμένα σε τρία βασικά στάδια της θεραπείας, έτσι όπως παρουσιάζονται στο εγχειρίδιο του ASCA.

          Στάδιο 1:  Θυμάμαι
  1. Θέλω να κατανοήσω τι μου έχει συμβεί, και να προχωρήσω με τη ζωή μου κοιτώντας μπροστά.
  2. Γνωρίζω και αποδέχομαι ότι έχω κακοποιηθεί (σωματικά, σεξουαλικά ή συναισθηματικά) ως παιδί.
  3. Έχω αποφασίσει να ξεπεράσω αυτό που μου έχει συμβεί και να προχωρήσω.
  4. Επιτρέπω στον εαυτό μου να αναβιώσει όποιες αναμνήσεις αναδύονται και όχι να τις απωθεί τρομοκρατημένος.
  5. Γνωρίζω και αποδέχομαι ότι ήμουν ανήμπορος/η να κάνω κάτι για την κακοποίηση που βίωσα. Η ευθύνη βαραίνει τον ενήλικα που με κακοποιούσε.
  6. Σέβομαι και αποδέχομαι την ντροπή και το θυμό που αισθάνομαι σαν συνέπεια της κακοποίησης, άλλα θα προσπαθήσω να μην αφήσω αυτά τα συναισθήματα να κάνουν κακό σε μένα ή σε κοντινούς μου ανθρώπους.
  7. Αποδέχομαι το παιδί μέσα μου, που τώρα βρίσκει τη δύναμη να παλέψει με τα τραύματα του.
Στάδιο 2: Θρηνώ
    1. Κάνω μία λίστα με τους τομείς της ενήλικης ζωής μου που πιστεύω ότι επηρεάζονται από τα τραυματικά γεγονότα του παρελθόντος.
    2. Διερευνώ και αναγνωρίζω συμπεριφορές με τις οποίες αυτο-σαμποτάρω τον εαυτό μου.
    3. Μαθαίνω να διαχειρίζομαι το θυμό μου και να βρίσκω υγιής τρόπους εκτόνωσης.
    4. Διερευνώ και αναγνωρίζω λανθασμένες σκέψεις και ερμηνείες που χρησιμοποιώ για τον εαυτό μου, αλλά και για τους άλλους.
    5. Αντιμετωπίζω την ντροπή που αισθάνομαι και συμπονώ τον εαυτό μου.
    6. Αποδέχομαι το δικαίωμα μου να είμαι αυτός/η που θέλω και να ζήσω όπως επιλέγω.
    7. Επιτρέπω στον εαυτό μου να θρηνήσει και να κλάψει για τα τραύματα της παιδικής μου ηλικίας και για αυτούς που με απογοήτευσαν.
Στάδιο 3: Θεραπεύομαι
  1. Έχω το δικαίωμα να προσπαθήσω να αποκτήσω την καλύτερη ζωή που μπορώ να έχω.
  2. Ενδυναμώνω τα θετικά σημεία του χαρακτήρα μου, αυξάνω την αυτοπεποίθηση μου.
  3. Εφαρμόζω τις αναγκαίες αλλαγές στην συμπεριφορά μου και στις σχέσεις μου.
  4. Έχω επιλύσει τα θέματα με τα άτομα από τα οποία υπέστηκα κακοποίηση, σε βαθμό που να με ικανοποιεί.
  5. Δίνω τις δικές μου εξηγήσεις και νοήματα σε όσα συνέβησαν, έτσι ώστε να μπορέσω να προχωρήσω, απελευθερωμένος/η από το παρελθόν.
  6. Βλέπω και αποδέχομαι τον εαυτό μου σαν ένα δυνατό και ικανό άνθρωπο σε όλους τους τομείς της ζωής μου.
  7. Είμαι αποφασισμένος/η να ενσωματώσω τον τη καινούργια μου επίγνωση και στάση ζωής σε αυτό που είμαι και να προχωρήσω.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Followers

Instagramm

Follow The Author